Stavba líhně za minimum peněz

11.04.2012 19:50

Líheň - jak jí vyrobit

"Chtělo by to líheň" znělo mi hlavou jednoho chladného jarního rána. Kačenky se pomalu chystaly snášet první vajíčka a tak bylo třeba situaci řešit.

Požadavky byly jasné. Nemám na to moc peněz a spěchá to. Také počítám do budoucna s tím, že budu líhnout třeba i pro známé, takže velká kapacita je dalším kritériem.

Dva večery na internetu sbíráním informací o tom co taková líheň má dělat, jak to má dělat a co dělat rozhodně nemá.

Rozhodl jsem se pro variantu s nuceným oběhem vzduchu. Měl jsem již zkušenost s líhní bez oběhu, která byla vytápěná žárovkami a když v jedna žárovka praskla termostat přidal aby to dohnal a vajíčka se přehřála.

První jsem přemýšlel, z čeho tu bednu vlasně "ztluču" dohromady. Při pohledu na starou lednici, která čekala na odvoz do sběrného dvora, bylo jasno. Ztloukání odpadá.

Co to vlastně má všechno dělat?

  1. topit na teplotu jaká je zapotřebí
  2. udržet potřebnou teplotu
  3. udržet potřebnou vlhkost
  4. vlhkost tomu nesmí vadit
  5. snadno přístupné a přehledné
  6. možnost dodělání automatického naklápění
  7. desinfikovatelnost

Co je k tomu zapotřebí?

  1. přesný termostat, pokud možno s hygrostatem (kdo by nevěděl, hygrostat je na vlhkost)
  2. nenasákavý obal líhně který udrčí teplotu a nevadí mu vlhkost
  3. zdroj tepla který bude říze termostatem
  4. "honič" vzduchu (ventilátor ktrému nevadí zvýšená vlhost)

Termostat jsem objednal po internetu na https://www.flajzar.cz/regulace/regulator-teploty-a-vlhkosti.htm Jedná se o stavebnici termostatu s hygrostatem. Chápu, že tím že je to stavebnice to nebude vhodné pro vás kteří elektronice jako já nerozumíte, ale nějaký kamarád v okolí který to za odpoledne sestaví se dá najít.

Obal, jak jsem již psal, je již nepoužívaná lednice. Jde to desinfikovat, nevadí tomu voda a teplotu to drží statečně.

Zdroj tepla jsem volil to co bylo momentálně nejdosažitelnější. Žárovky 25W s malými paticemi. Malé patice jsou levnější a snáze se s nimi pracuje.

Ventilátor jsem použil z nepoužívané digestoře. Nevadí tomu ani vlhkost ani teplo a poměr spotřeba-výkon je přijatelný. 

Dále bylo zapotřebí dostat vzduch do oběhu a když oběh tak oběh. Vzduch v mé líhni obíhá venkem a to kanalizační rourou ofoukanou polyuretanovou pěnou.

A jak to celé vypadá? to by mělo být patrné z fotek. Později přiložím i nějaký nákres. Mám líheň v malé místnosti, no spíše v takovém skladu a je tam málo místa na focení.

 

Celkový pohled

Horní dvě třetiny líhně. Je zde vidět prostor pro vajíčka a zavřený bývalý mrazák.

 

j

V prostoru mrazáku je na polyuretanovou pěnu nalepená jednotka z digestoře.

 

Mozek celé líhně a nejvyšší investice.

 

Zaizolované odpadní roury kterými obíhá vzduch. Nic moc estetického, ale funguje to na výbornou.

 

 

Vesele se tu v solárku hřejou kachny, husy a slepice dohromady a žádné negativní nálady nevznikají :-)

Pohled do nejspodnější části. Zde vzniká teplo a z misek se odpařuje voda. To zatím není řízeno, ale počítám s tím, že hygrostat bude otavírat klapku, kterou se bude přidávat voda na odparník.

Ta roura uprostřed je ta co jste jí viděli na předchozích fotkách. Cirkulace vzduchu je důležitá pro rovnoměrně prohřátou a provlhčenou líheň.

Vidět to revizák tak ho asi trefí, ale co by chtěl za jedno odpoledne a 1.418,-Kč.

 

Omluvte prosím pravopis, ani jsem to po sobě nečetl. Příště.

 

Dotazy, náměty a připomínky si buť nechte pro sebe, nebpo se můžete podělit bezci@seznam.cz

Pokud jste někdo řešil něco podobného, polšte fotky, rád je zveřejním.

 

Líhnutí zdar.